Máme už 90 rokov ale na dôchodok sa nechystáme
Takmer 9 miliónov fliaš ročne a 650 hektárov vinohradov sú pýchou najpredávanejšieho vína na Slovensku - Château Topoľčianky.
Pred tridsiatimi rokmi, keď sme vinárstvo prvý krát prenajali od štátneho podniku, sme ani nesnívali o tom, kam by sme sa mohli dostať. Dnes už sme odvážnejší a chceme aby o našej tradícii a víne, ktoré pil aj prvý československý prezident, počuli na celom svete.
Vinohradníctvo v Topoľčiankach existovalo dávno pred nami, písomne už na začiatku 18.storočia. Obľúbená vinohradnícka oblasť bola sídlom grófom, Habsburgovcov a neskôr aj prvého prezidenta T.G. Masaryka. Súčasnú podobu vinárstva symbolizujú štyria majitelia, ktorí sa spoznali pri práci v nitrianskom závode na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Milan Waldner, Karol Kríž, Vladimír Strieženec a Vladimír Kukla.
Dnes budujú moderné vinárstvo už spolu so svojimi dospelými deťmi. Aj vďaka tomu sa prechováva tradícia a hlavná idea vinárstva. Z desiatky vinárskych závodov prežilo do súčasnosti len päť, pričom popoluška z Topoľčianok, zásobujúca prvé dva roky trh bývalej čs. federácie len sudovým vínom, je dnes slovenskou jednotkou.
Milan Waldner sformuloval základný princíp Chateau Topoľčianky výstižne: "Slušné (dobré, chutné) víno za slušnú (primeranú) cenu. Takú, ktorú si môže dovoliť slovenský milovník vína. K tejto istote rok čo rok pribalíme jedno milé prekvapenie, ktoré poteší fanúšikov značky a zvýši rešpekt v očiach konkurencie: zlaté medaily a tituly šampiónov na domácich a medzinárodných súťažiach.“ Každoročne ho nájdeme medzi top sto vínami Národného salónu vín a skvele reprezentuje Slovensko na veľkých svetových šampionátoch vína – AWC Vienna a Vinalies Internationales Paris a Bordeaux.
Stúpanie na vrchol sa začalo z postupného obnovovania a modernizácie zastaranej pivnice a z budovania vinohradníckeho zázemia, na slovenské pomery dodnes ojedinelých, zriedkavých investícií do vlastných vinohradov. Za strategicky správnymi rozhodnutiami boli stretnutia s obchodnými partnermi, ktorí si všimli to, čo vinári ponorení do všedných starostí prehliadali.
"Za pochodu krok za krokom, rok za rokom, sme postupne, ako sme sa vzmáhali, kupovali vinohrady a modernizovali spracovanie,“ vysvetlil Milan Waldner.
Vladimír Strieženec dodá, že k obnove pridali aj aktívnu komunikáciu s vinárskym publikom. A tak na Prvého mája otvorili dvere vinárstva, sprístupnili pivnice, k tomu pridali posedenie s vínom pred začiatkom zberu. Z vína už nebol anonymný produkt, ale spájal sa s ním nezabudnuteľný zážitok z ochutnávky priamo v pivnici a vo vinohradoch, kde sa bežne človek nedostane.
Ľudí často zaujíma, kde sa zobrala značka Château Topoľčianky. Tá uzrela svetlo sveta v roku 1933 a oslavuje tohto roku deväťdesiatiny. Za jej zrodom stál prezident Masaryk a českí novinári. V Topoľčiankach bol prezidentský zámoček i žrebčín, ktorý spravoval vinice a vinárstvo. Keď pred 90 rokmi vyviezli z Topoľčianok do Chicaga prezidentské víno, pražské noviny napísali: "Na jemne lahodnom moku slovenskej ušľachtilej révy pod značkou Château Topoľčianky si pochutnávali nielen naši krajania za morom, ale aj iní tamojší labužníci.“
Komentáre
Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.