Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Máme už 90 rokov ale na dôchodok sa nechystáme

Dátum: 22.06.2023
Autor: IN
Máme už 90 rokov ale na dôchodok sa nechystáme

Takmer 9 miliónov fliaš ročne a 650 hektárov vinohradov sú pýchou najpredávanejšieho vína na Slovensku - Château Topoľčianky.

Pred tridsiatimi rokmi, keď sme vinárstvo prvý krát prenajali od štátneho podniku, sme ani nesnívali o tom, kam by sme sa mohli dostať. Dnes už sme odvážnejší a chceme aby o našej tradícii a víne, ktoré pil aj prvý československý prezident, počuli na celom svete.

Vinohradníctvo v Topoľčiankach existovalo dávno pred nami, písomne už na začiatku 18.storočia. Obľúbená vinohradnícka oblasť bola sídlom grófom, Habsburgovcov a neskôr aj prvého prezidenta T.G. Masaryka. Súčasnú podobu vinárstva symbolizujú štyria majitelia, ktorí sa spoznali pri práci v nitrianskom závode na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Milan Waldner, Karol Kríž, Vladimír Strieženec a Vladimír Kukla.

vinari-topolcianky-clanokW

Dnes budujú moderné vinárstvo už spolu so svojimi dospelými deťmi. Aj vďaka tomu sa prechováva tradícia a hlavná idea vinárstva. Z desiatky vinárskych závodov prežilo do súčasnosti len päť, pričom popoluška z Topoľčianok, zásobujúca prvé dva roky trh bývalej čs. federácie len sudovým vínom, je dnes slovenskou jednotkou.

Milan Waldner sformuloval základný princíp Chateau Topoľčianky výstižne: "Slušné (dobré, chutné) víno za slušnú (primeranú) cenu. Takú, ktorú si môže dovoliť slovenský milovník vína. K tejto istote rok čo rok pribalíme jedno milé prekvapenie, ktoré poteší fanúšikov značky a zvýši rešpekt v očiach konkurencie: zlaté medaily a tituly šampiónov na domácich a medzinárodných súťažiach.“ Každoročne ho nájdeme medzi top sto vínami Národného salónu vín a skvele reprezentuje Slovensko na veľkých svetových šampionátoch vína – AWC Vienna a Vinalies Internationales Paris a Bordeaux.

Stúpanie na vrchol sa začalo z postupného obnovovania a modernizácie zastaranej pivnice a z budovania vinohradníckeho zázemia, na slovenské pomery dodnes ojedinelých, zriedkavých investícií do vlastných vinohradov. Za strategicky správnymi rozhodnutiami boli stretnutia s obchodnými partnermi, ktorí si všimli to, čo vinári ponorení do všedných starostí prehliadali.

"Za pochodu krok za krokom, rok za rokom, sme postupne, ako sme sa vzmáhali, kupovali vinohrady a modernizovali spracovanie,“ vysvetlil Milan Waldner.

Vladimír Strieženec dodá, že k obnove pridali aj aktívnu komunikáciu s vinárskym publikom. A tak na Prvého mája otvorili dvere vinárstva, sprístupnili pivnice, k tomu pridali posedenie s vínom pred začiatkom zberu. Z vína už nebol anonymný produkt, ale spájal sa s ním nezabudnuteľný zážitok z ochutnávky priamo v pivnici a vo vinohradoch, kde sa bežne človek nedostane.

Ľudí často zaujíma, kde sa zobrala značka Château Topoľčianky. Tá uzrela svetlo sveta v roku 1933 a oslavuje tohto roku deväťdesiatiny. Za jej zrodom stál prezident Masaryk a českí novinári. V Topoľčiankach bol prezidentský zámoček i žrebčín, ktorý spravoval vinice a vinárstvo. Keď pred 90 rokmi vyviezli z Topoľčianok do Chicaga prezidentské víno, pražské noviny napísali: "Na jemne lahodnom moku slovenskej ušľachtilej révy pod značkou Château Topoľčianky si pochutnávali nielen naši krajania za morom, ale aj iní tamojší labužníci.“

_MRE0588

Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.